Etyka i sztuka zbierania danych o pracownikach

Technologia zrewolucjonizowała świat na tak wiele sposobów, ale wraz z nowymi technologiami pojawiają się nowe wyzwania dla firm. Obecnie jedno z etycznych wyzwań stojących przed firmami, zarówno małymi, jak i dużymi, dotyczy gromadzenia i analizy danych o pracownikach. Ze względu na postępy zarówno w gromadzeniu danych, jak i analityce, informacje mogą być teraz odkrywane łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej.

Dla tych, którzy nie są świadomi, wiele firm zaczęło zbierać i analizować dane pracowników z powodów innych niż walka z potencjalnymi pozwami pracowniczymi. Na najbardziej niewinnym końcu spektrum, pracodawcy używają analityki danych w celu poprawy ogólnego morale pracowników. Z drugiej jednak strony, niektórzy pracodawcy wykorzystują analizę danych pracowniczych do podejmowania dyskryminujących decyzji o zatrudnieniu. Jeśli chodzi o zbieranie i wykorzystywanie danych o pracownikach, granica nie została dobrze określona, ani przez prawo, ani przez normy społeczne.

Etyka gromadzenia danych

Większość pracowników podpisuje dokumenty lub akceptuje zasady dotyczące korzystania z komputera i Internetu obowiązujące u pracodawcy, nie zastanawiając się nad tym ani chwili. Jednakże, często w tych zasadach znajdują się zapisy, które pozwalają pracodawcy na zbieranie historii internetowej pracownika, wraz z innymi danymi lub informacjami udostępnianymi przez lub za pośrednictwem firmowego internetu, komputerów lub urządzeń.

Chociaż pracodawcy mają prawo do zbierania danych, powinni dokładnie rozważyć jakie dane faktycznie zbierają. Nawet jeśli w większości przypadków zbieranie danych jest prawnie dozwolone, naruszenie oczekiwań pracownika co do jego prywatności może mieć negatywne konsekwencje, zarówno prawne jak i w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu.

Zasadniczo, większość zasad korzystania z komputera i Internetu pozwala pracodawcy na „szpiegowanie” pracowników. Ale co się dzieje, kiedy pracodawca dowiaduje się o czymś, o czym nie powinien wiedzieć? Na przykład, co jeśli pracodawca odkryje, że pracownik, którego planuje awansować, planuje zajść w ciążę?

Aby obejść problem, w którym pracodawca może źle wypaść, podjąć nielegalną lub dyskryminującą decyzję w wyniku zbierania danych do analizy, firmy zewnętrzne zajmujące się zbieraniem i analizą danych wkroczyły do akcji, aby wykonać to zadanie i uchronić pracodawców przed zbyt dużą ilością informacji.

Etyka analityki danych pracowniczych

Podczas analizy danych ważne jest, aby pracodawca nie dopuścił do powiązania danych z twarzami. W ten sposób pracodawca może uchronić się przed odpowiedzialnością za podejmowanie decyzji, które mogą być postrzegane jako dyskryminujące.

Wiele firm zewnętrznych udostępnia wyniki analizy danych tylko wtedy, gdy ich liczba jest na tyle duża, że pracodawca nie jest w stanie powiązać twarzy z danymi. Jednakże, jeśli chodzi o wykrycie nielegalnego zachowania, pracodawcy z pewnością będą chcieli powiązać dane z odpowiedzialnym za nie pracownikiem. W tym celu, wiele usług analitycznych oferuje również monitoring, który pozwala pracodawcy być o jeden stopień oddalonym od aktu monitorowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *