Jak radzić sobie z bólem podczas rozwodu

Kiedy jesteśmy w środku trzewnej i wszechogarniającej agonii rozwodu, trudno jest poradzić sobie z każdym oddechem, nie mówiąc już o pamiętaniu, że ból w końcu się kończy. Ostatnią rzeczą, o której myślimy, ale powinien zająć, jest to, jak zarządzać ból podczas rozwodu. Emocje są tak silne i szeroko rozpowszechnione, że często objawiają się jako fizyczna obecność. Ale jest to obecność pustki.

Ta pustka zawiera smutek utraty miłości i optymizm, który pochodzi z nim – poczucie możliwości, które były otwarte dla nas, a teraz nie są. Jest tu także rozdzierająca natura odrzucenia, strach przed zmarnowanym czasem lub samotnością (uczucie, które nasiliło się u tak wielu podczas kwarantanny Covid), poczucie siebie i własnej całości, które jakby zniknęło. Szok i złość z powodu zdrady lub nagłego upadku, wątpliwości, czy kiedykolwiek będziemy mogli ponownie zaufać własnemu osądowi. Ale spokojnie: ból związany z rozwodem nie będzie trwał wiecznie.

Aby poradzić sobie z bólem podczas rozwodu, pozwól sobie na uczucia.

To może wydawać się sprzeczne z intuicją, ale zarządzanie bólem podczas rozwodu oznacza, że trzeba rzeczywiście pozwolić sobie na doświadczenie tych uczuć – dać im miejsce do uruchomienia i huśtawka dziko. Pozwalając sobie czuć żal, strach, samotność i gniew jest wyczerpujące i przerażające; to czuje się tak, jakbyś był w środku pędu bez konia.

Nawet odczuwanie nadziei może być bolesne w następstwie rozwodu, ponieważ utrata starych nadziei jest świeża, a wiara w to, że nowe mogą istnieć, wymaga chwili czasu.

Ale wydaje się być konsensus, że uzdrowienie wymaga, aby zmierzyć się z pełnym zakresem swoich emocji podczas rozwodu. Próba panowania nad emocjami lub tłumienia ich za pomocą uśmiechniętej fasady działa tylko tymczasowo. Tłumienie tych uczuć może być najlepiej zapisane na czas, kiedy nie chcesz, aby stały się one ciężarem dla ludzi, którzy są od ciebie zależni, takich jak twoje dzieci.

Próba utrzymania stałej klapy na emocjach jest jednak jak próba stłumienia ognia w koszu na śmieci pokrywą, która nie do końca pasuje. Może się wydawać, że to działa, ale szkody nadal się rozprzestrzeniają, jeśli nie zajmiesz się nimi w rzeczywistości. Odkładanie doświadczenia emocji na później daje jej tylko przestrzeń do oddychania bez żadnego nadzoru. Kiedy w końcu odwracamy się i stawiamy jej czoła, zdajemy sobie sprawę, że tylko się powiększyła.

To, co faktycznie pomaga w tej technice radzenia sobie z bólem, to nie tylko pozwolić uczuciom biegać po tobie, ale biegać z nimi. Może to brzmieć niedorzecznie, ale nie martw się: jeśli masz wystarczającą pojemność emocjonalną, aby mieć uczucie, najprawdopodobniej jesteś wystarczająco silny, aby się z nim poruszać.

Jakie są więc skuteczne strategie radzenia sobie z bólem podczas rozwodu?

Jednym z najlepszych sposobów radzenia sobie z bólem rozwodu jest napisać swoje uczucia w dzienniku swobodnego przepływu. Zwłaszcza jeśli piszesz bez pauzy lub samoedytacji, możesz krzyczeć tak głośno, jak chcesz na papierze. Wylewanie wszystkich tych złości, bólu i emocjonalnego szlamu przez sito dziennika na co dzień oczyszcza twój umysł tak, że zaczynasz zajmować się własnym uzdrawianiem z akceptacją i rozwijasz jakieś racjonalne pomysły na to, co musisz zrobić, aby odbudować. Kiedy angażujesz się w ten sposób w swoje uczucia, stajesz się ich aktywnym uczestnikiem.

Poszukaj wsparcia

Innym sposobem na zarządzanie ból rozwodu i zamieszanie jest dotrzeć do trenera rozwodu, który może być jednym z najlepszych źródeł pełnego wsparcia dla tego, co przechodzisz. Trener może pomóc z wszystkich logistycznych, finansowych, emocjonalnych i praktycznych kwestii, które mogą przytłaczać. Coach, doświadczony w tym, co jest normalne, a co nie, jest przeszkolony, aby pomóc Ci ogarnąć Twoje emocje i wyleczyć się, abyś mógł iść naprzód całkowicie i zdrowo.

Porozmawiaj z dłonią

Czasami warto zidentyfikować konkretną emocję, nazwać ją i porozmawiać z nią tak, jakby to była prawdziwa osoba. Pomaga w tym przekomarzanie się. Pomaga wszystko, co pozwala ci śmiać się z sytuacji i z samego siebie. Udawaj, że to uczucie to jeden z dzieciaków z sąsiedztwa, który próbuje sprzedać ci naprawdę brzydkie ozdoby świąteczne. Będziesz przyjazny, ale stanowczy i prawdopodobnie będziesz w stanie powiedzieć „nie” bez wielu skrupułów. (I oczywiście, ponieważ nie jest to prawdziwa osoba, możesz być trochę… cierpki):

„Cóż, dzień dobry, Niepokój. Podoba mi się ten strój. Wygląda na to, że masz się dziś świetnie. Nie jestem w nastroju na brzoskwinie, chociaż. Widzę cię i rozumiem, dlaczego sprzedajesz ten wagon bzdur, ale dziś nie twoja kolej.” Lub coś w tym stylu.

To potwierdza uczucie, ale uzewnętrznia je w zdrowy sposób. Pozwala ci oddalić się od niego na tyle, by widzieć je wyraźniej, a także działa na rzecz oddzielenia ciebie jako osoby od twoich rzeczywistych uczuć, które mogą być silne i czuć się tak, jakby cię czasem deptały, ale tak naprawdę nie są tobą.

Śmiej się z nich

Zrób wszystko, co możesz, aby śmiać się ze swojej sytuacji. Znajdź w niej ironię; wyśmiej ją, spal swój stanik, tańcząc wokół i filmując ją (jeśli to zrobisz, przypomnij sobie, że nie jesteś PBS; śmiech działa terapeutycznie tylko wtedy, gdy jest dla twojej własnej satysfakcji lub dzielony tylko z najbliższymi, najbardziej zaufanymi osobami).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *